TİYATRO
Yaşamdaki
olayları sahnede canlandırma sanatına tiyatro
denir.Drama ya da tiyatro eseri, olayları oluş halinde gösterir.Bu bakımdan
tiyatro, konuşma ve eyleme dayanan bir gösteri sanatı olarak da
tanımlanabilir.Tiyatro eserlerinde olaylar yazarın ağzından anlatılmaz,
eserdeki kişiler tarafından doğrudan doğruya söylenir ve yapılır.
Tiyatronun Kökeni
Tiyatro, her
ülkede dinsel törenlerden doğmuştur.Bu sanat ulusların dinlerine ve toplumsal
koşullarına göre farklı özellikler gösterir.Günümüz Batı tiyatrosunun kaynağı
Eski Yunanistan’da tiyatro, şarap tanrısı Dionysos
adına düzenlenen törenlerden doğmuştur.
Tiyatro Ögeleri:
Bir tiyatro eserinde iki temel öge vardır:
a)Olay:
Her tiyatro eserinde bir
olay ya da olaylar zinciri vardır. Bu olaylar eyleme dönüşmüş tutkular,
özlemler, düşlerve istekledir. Her oyunda dramatik eylem, bir anadüşünceye, bir
duyguya dayanır. Sözgelimi, Shakespeare’nin Kral Lear adlı tiyatro eserindeki
olaylarala okuyucuya iletilmek istenen düşünce şudur: “Güzel ve parlak sözler
inanış, körü körüne güven, en güçlü kişileri bile yıkıma götürür.”Oyunda, Kral
Lear, doğru sözlü olduğu, gerçekleri yüzüne karşı söylediği için mirasından
yoksun bıraktığı kızının yanına sığınır.Kızlarının aldatıcı sözlerine kanarak
yitirdiklerini düşünür ve sonunda çıldırır.Böylece bir dizi dramatik olay
ortaya çıkar.
b)Kişiler:
Tiyatro eserlerinde
olaylar bir savaşımdan (mücadeleden) doğar.Bu savaşımdan farklı güçler karşı
karşıya gelir.Oyun da böylece yeni boyutlar kazanır.Olayların ortaya çıkışında
etken olan varlıklara oyunun kişileri denir.Tiyatronun amacı insan ve toplum
yaşamını anlatmak olduğuna göre insansız bir tiyatroda da yazar tipleştirme ya
da karakter çizme yöntemine başvurabilir.
Tiyatro
eserlerinde olay ve kişiler gibi temel ögeler yanında dekor, giysi ve ışık gibi
yardımcı ögelerde bulunur.
Bir tiyatro
eseri serim (başlangıç), düğüm (gelişim) ve çözüm (sonuç) gibi bölümlerden
oluşur.
Tiyatro Terimleri
Perde:Tiyatro
eserlerinde konunun ana bölümlerden her birine verilen ad.
Sahne:Tiyatro
eserlerinde her perde içinde, kişilerin girip çıkmasıyla
oluşan daha küçük bölüm.
Diyalog:Kişilerin
karşılıklı konuşması.
Monolog:Bir
kişinin tek başına konuşması.
Tirad:Kişilerin
birbirine karşı söyledikleri, çoşkulu ve çok uzun sözler.
Fars:Toplumdaki düzensizlikleri
alaylı anlatımla yeren oyun, halk komedisi, Fars, Yunan ve Latin geleneğine
dayanmayan anonim Fransız komedisidir.
Feeri:Kişileri
melek, cin, şeytan…olan
oyunlaştırılmış masal.Feeride olaylar gerçekdışı bir alemde geçer.
Jest:Tiyatro oyuncularının
el kol hareketleri.
Mimik:Tiyatro
oyuncularının anlamlı yüz hareketleri.
Pandomima:İçinde
konuşma olmayan, tamamen jest ve mimiklere dayalı seyirlik oyun.Geleneksel
pandomimada oyunun baş kişisi bir palyaçodur.Hamlet, Othello, Cimri gibi
oyunlar da pandomima biçiminde oynanabilir.
Melodram:19.yüzyıla
kadar müzikle karışık, çok acıklı tiyatrolara verilen ad.Melodram, “besteli
dram”anlamına gelir.
Myster:Hıristiyanlıkla
ilgili olayları konu edinen seyirlik kilise oyunu.Bu oyunların amacı dini
sevdirmektir.
Tiyatro Biçimleri
Tiyatro türünün başlıca biçimleri şunlardır:
a)Benzetmeci Tiyatro:
Sahnede
gösterilenlerin gerçek yaşamdan farklı olmadığını anlatan tiyatro eserleri,
benzetmeci tiyatronun örnekleridir.Bu tür tiyatronun amacı, seyircileri sahnede
gördüklerinin bir oyun olmadığı, yaşamlarından bir kesit olduğu düşüncesine
götürmektir.Benzetmeci tiyatro, seyirciyi böylece yanıltmak ister.Oyuncuların
sahnede rol yaparken sanki hiç seyirci yokmuş gibi davranırlar.Oyunun bitiminde
de ortada gözükmeyerek seyircide uyandırdıkları etkinin sürüp gitmesini
düşünürler.
b)Göstermeci Tiyatro:
Bu tiyatro
biçimi benzetmeci tiyatroya karşıt bir anlayışla geliştirilmiştir.Göstermeci
tiyatroda sahnede gösterilenlere aldanmamak gerektiği, bunun bir oyundan ibaret
olduğu vurgulanır.Sahne ile seyirci arasında yakın bir diyalog vardır.Oyuncular
zaman zaman seyircilere seslenirler ve sahnede gösterilenlerin bir oyundan
ibaret olduğunu hatırlatırlar.Türk halk tiyatrosundaki ortaoyunu, göstermeci tiyatronun tipik bir
örneğidir.
c)Epik Tiyatro:
Ünlü Alman oyun yazarı Bertold Brecht tarafından ortaya
konulan epik tiyatro, göstermeci tiyatronun geliştirilmiş biçimidir.Bu tür
tiyatroda amaç, seyirciyi sahneye iyice yabancılaştırmaktır.Oyundaki olaylar
arasında bir bütünlük yoktur.Olaylar, durumlar parça parça verilir; arada bir
şarkılar, türküler söylenir, anlatıcılar devreye girer.Seyirci tam bir gözlemci
olarak kalır.Acı duymak, sevinmek, çoşkulanmak yerine durumlar üzerinde
düşünür; kendisini ve olayları nasıl değiştirebileceğini anlamaya çalışır.
Brect’in
“halkçı tiyatro” adını verdiği epik tiyatro, sahneyi bir ideolojinin propaganda
aracı olarak kullanır; seyircilerin kalbine değil, kafasına seslenir.Bizde,
Haldun Taner’in “Keşanlı Ali Destanı” adlı oyunu ilk epik tiyatro denemesidir.
Tiyatro Türleri
Tarihsel gelişim süreci
içinde tiyatroyu üç bölümde inceleyebiliriz:
-Tragedya
-Komedya
-Dram
Tiyatro
türlerini sınıflandıran ilk sanatçı Aristoteles’tir.Aristoteles (MÖ.6.yy)
Poetika adlı yapıtında tragedya ve komedyadan ilk kez söz etmiştir.
Yukarıdaki
sözü edilen tiyatro türlerini ve başlıca özelliklerini açıklayalım:
1.TRAGEDYA (Trajedi, Ağlantı)
İlk
örnekleri eski Yunan edebiyatında MÖ.6.yy) görülen tragedya, seyircide acıma ve
korku duyguları uyandırarak ruhu tutkulardan temizlemek amacıyla yazılan ve
kendine özgü katı kuralları olan bir oyun türüdür.Tragedya, eski Yunan ve Latin
edebiyatlarının taklit edildiği ve Klasisizm’in etkili olduğu 17. yüzyılda,
özellikle Fransa’da yeniden canlanmış ve 19. Yüzyılın ortalarına kadar
sürmüştür.
Tragedyanın Özellikleri:
-Konular tarihten ya da
mitolojiden alınır.Homeros destanları,Yunan ve Latin mitolojileri,Roma
tarhi…tragedyaların başlıca kaynaklarıdır.
-Kahramanlar yüksek tabakadan
(krallar,kraliçeler,soylular) ve doğaüstü varlıklardan (tanrılar,tanrıçalar)
seçilir.
-Tragedya
baştan sona ciddi bir hava içinde geçer.
-Erdeme ve ahlaka değer
verilir.Sözgelimi oyunda bir kral,hiçbir zaman kötü özellikleriyle tanıtılamaz.
-Tragedyalar
kesintisiz oynanır;perde yoktur.Eser birbiri ardından sürüp gelen diyalog ve
koro bölümlerinden oluşur.
-Tragedyalarda
genellikle beş bölüm vardır.Bu bölümler manzum olarak yazılmıştır.
-Koro,eski Yunan tiyatrosunun temel
ögesidir.Koro,bir kentin ihtiyarları ya da kadınlarından oluşur;halkı temsil
eder.Koro,eyleme karışmaz;olup bitenlere seyirci kalır.
-Tragedyalar
“üçbirlik kuralı”na uygun yazılır.Bu kurala göre tek bir ana olay, sahne
değişmeksizin en çok 24 saat içinde anlatılmalıdır.
-Tragedyalarda vurma,
yaralama, öldürme… gibi olaylara seyircinin gözü önünde yer verilmez; bunlar
dışında gerçekleşir, sahneye haberi ulaştırılır.
-Eserde yüksek ve
ağırbaşlı bir dil kullanılır; kaba saba sözlere yer verilmez.
Önemli Tragedya
Sanatçıları:
Aiskyhyleos (MÖ. 525-456)
Sophokles (MÖ.495-406)
è
Eski Yunan Edebiyatı
Euripides (MÖ.480-406)
Racina (1639-1699) è17.yy.
Fransız
Cornaille (1606-1684) Edebiyatı
KOMEDYA(Komedi,Güldürü)
İnsanların ve olayların
gülünç yanlarını ortaya koyan oyun çeşidine komedya denir.bu tür de, tragedya gibi, şarap tanrısı Dionysos
adına yapılan törenlerden doğmuştur.
Komedyanın Özellikleri:
-Konular
çağdaş toplumdan ve günlük hayattan alınır.
-Komedyada amaç, kişisel
ve toplumsal bozukların gülünç yanlarını göstererek seyirciyi doğru
düşündürmektir.
-Üslupta soyluluk
aranmaz; her türlü kaba sözlere ve şakalara anlatımda yer verilir.
-Nazımla (şiir içiminde)
yazılır.17.yüzyıl Fransız komedyasında düz yazı biçiminde yazılmış oyunlar da
vardır.
-Diyalog ve koro
bölümlerinde oluşur.
-Eser, kesintisiz oynanır
ve beş bölümden oluşur.
-Üçbirlik kuralına
uyulur.
Komedya Türleri:
a)Karakter Komedyası:İnsan
karakterinin gülünç ve aksak yönlerini gösteren komedya türüdür.Bu tür
komedyanın en tanınmış örnekleri şunlardır:
Cimri,Tartuffe(Moliere)
Venedik
Taciri (Shakespeare)
b)Töre Komedyası:Toplumun
gülünç ve aksak yönlerini, gelenek ve törelerin bozuk yanlarını gösteren
komedyadır.Aşağıda belirtilen eserler bu türün önemli örnekleridir:
Gülünç
Kibarlar (Moliere)
Müffettiş
(Gogol)
Şair
Evlenmesi (Şinasi)
c)Entrika Komedyası:Olayları
merak uyandıracak ve insanı şaşırtacak biçimde anlatan tiyatro türüdür.Entrika
komedyasına şu örnekler verilebilir:
Scapin’in
Dolapları (Moliere)
Yanlışlıklar
Komedyası (Shakespeare)
Önemli Komedya
Sanatçı:
Aristophanes (MÖ. 445-385)
Menandros (MÖ.342-292) èYunan
Edebiyatı
Plutus (MÖ.254-184)
Terentius (MÖ.195-159)
Moliere (1622-1676) èFransız Edebiyatı
Ben Jonhson (1573-1637) èİngiliz
Edebiyatı
Gogol (1809-1852) èRus Edebiyatı
DRAM
18. yüzyıldan beri
tragedya veya komedya dışındaki oyunlar “dram” terimi ile adlandırılmıştır.Bu
türün geçirdiği başlıca üç aşama vardır:
a) Burjuva Dramı:
Fransız
filozofu Diderot (1713-1784)’un tragedyaya karşı çıkmasıyla ortaya
çıkmıştır.Burjuva dramında günlük olayları işlemek, orta sınıfa seslenmek,
güzel ile faydalıyı göstermek, ahlakçı görüşü vurgulamak ve günlük yaşayışın
doğal dili olan nesir ile yazmak amaçlar olmuştur.
b) Romantik Dram:
19.yüzyılın
ilk yarısında Romantizm akımıyla birlikte ortaya çıkan romantik dram,
tragedyanın belli kurallarını yıkmak amacı gütmüştür.Romantizmle birlikte
edebiyatın her dalında başlayan isyan hareketi tiyatro alanında ürününü dram
olarak vermiştir.İngiliz oyun yazarı Shakespeare’in ilk örneklerini verdiği bu
tür, Alman edebiyatında Goethe, Schiller gibi sanatçıların ilgisini
kazanmıştır.Romantik dramın ilkelerini ilk kez Fransız sanatçı Victor Hugo,
Cromwell (1827) adlı oyununun önsözünde ortaya koymuştur.
Romantik Dramın Özellikleri:
-Olaylar tarihten ya da
günlük hayattan alınabilir.
-Oyunda acıklı ve gülünç
olaylar bir arada verilebilir.
-Nazım ya da nesir
biçiminde yazılabilir.
-Klasik tiyatronun
“zamanda ve mekanda birlik” kuralına uyma zorunluluğu yoktur.
-Kahramanlar her
tabakadan seçilebilir.
-Acı veren olaylar
sahnede gösterilebilir.
-Perde sayısı yazarın
isteğine bağlıdır.
-Yerli hayata ve ulusal
konulara önem verilir.
c)Çağdaş (Modern)
Dram:
Dram türü, Romantik akımın etkili
olduğu dönemlerden sonra da biçim ve içerik değişiklikleriyle yeni boyutlar
kazanmış ve günümüze dek yaşarlığını sürdürmüştür.Günümüzde değişik akım ve
görüşlerin doğrultusunda dramlar yazılmakta ve bunlar çağdaş dram kapsamında
değerlendirilmektedir.
Önemli Dram
Sanatçıları:
Shakespeare (1564-1616)èİngiliz
Edebiyatı
Lessing (1729-1781)
Goethe (1749-1832)
èAlman
Edebiyatı
Schiller (1759-1805)
Diderot (1713-1784)
Victor Hugo (1802-1885) èFransız
Edebiyatı
TÜRK TİYATROSU
Geleneksel Türk tiyatrosunda birçok
oyun türü vardır.Bunların en önemlileri şunlardır:
1.KARAGÖZ
Karagöz, bir gölge
oyunudur.Bu oyun, derinden kesilen ve “tasvir” adı verilen bazı şekillerin
(insan, hayvan, bitki, eşya…) arkadan ışıklandırılmış beyaz bir perde üzerine
yansıtılması temele dayanır.
Karagöz
oyununun kökeni ve bu oyunda başrol oynayan Karagöz ile Hacivat’ın kimlikleri
konusunda değişik görüşler vardır.Söylentilere göre Karagöz, Trakyalı bir
demirci ustasıdır ve bir cami yapımında Bursa’da,caminin ustabaşısı Hacı Ivaz
(Hacivat) ile tanışır ve kısa bir süre sonra aralarında eğlenceli bir söyleşi
başlar.Bu söyleşiye öteki kişiler de katılır.Durumu öğrenen Orhan Gazi’nin
emriyle Şeyh Küşteri, Hacivat ile Karagöz arasındaki gülünç söyleşi ve olayları
perdeye aktarır.Bu oyun 17.yüzyıldan bu yana Türkiye’de çok yaygınlaşmıştır.
Karagöz Oyununun Özellikleri:
-İslam uygarlığı
etkisindeki Osmanlı toplumunun dilini, inançlarını, gelenek-görenek ve
zenaatlarını,siyasal ve sosyal olaylara bakışını yansıtan zengin bir kaynaktır.
-Karagöz, halkın ortak
malıdır.Konuları kimin düzenlediği belli değildir.
-Belli sayıdaki ortak konuların
sözlerini, her sanatçı, oyun anında kendine göre ayarlar.Yani oyunun önceden
hazırlanmış bir metni yoktur, oyun doğaçlamaya dayalıdır.
-Oyunda Karagöz, cahil
halk ipini, Hacivat ise aydın kişileri temsil eder.
-Oyunda her meslek, yöre
ve sınıftan insan rol alır; herkes kendi şivesiyle konuşur.Bu kişilerden
bazıları şunlardır :Çelebi (genç bir mirasyedi), Beberuhi (cüce ve aptal),
Tuzsuz Deli Bekir (sarhoş),Efe (zorba), Zenne (kadın), Kayserili(pastırmacı),
Arnavut (bahçıvan), Acem (zengin), Yahudi (bezirgan)…vb
-Karagöz oyunu; başlangıç
(Hacivat’ınsahneye gelişi), muhavere (Karagöz’le Hacivat’ın karşılıklı
konuşması), fasıl (asıl konu) ve bitiş (perdeden çekilme) gibi dört bölümden
oluşur.
2.ORTAOYUNU
Ortaoyunu, sahne olarak
kabul edilen ve etrafı seyircilerle kuşatılmış bir alanda oynanan bir
oyundur.Bu oyunda birçok yönden Karagöz’e benzer.
Orta Oyununun Özellikleri:
-Halkın ortak malıdır
-Yazılı bir metne
dayanmaz; oyuncular doğaçlamaya yoluyla konuşur.
-Karşılıklı konuşmalara,
şive taklitlerine dayalıdır.
- Oyunda müziğe de yer verilir.
-Dekor yok denecek kadar azdır.
-Temel kişileri Pişekar ile Kavuklu’dur.(Pişekar,
Hacivat’ın; Kavuklu Karagöz’ün yerini tutar.)
-Oyunda değişik çevre ve ulustan insanlar yer alır.
-Arap, Acem, Kayserili, Frenk, Balama, Yahudi, Ermeni gibi
tipler de oyunda rol alır.Oyunda kadın kılığına girmiş erkeğe “zenne” denir.
-Ortaoyunu da Karagöz oyunu gibi “başlangıç”, “muhavere”,
“fasıl”, “bitiş” bölümlerinden oluşur.
MEDDAH
Meddah, taklitler yaparak
hikayeler anlatan bir halk sanatçısıdır.Meddahlık, bir bakıma tek kişilik bir
gösteri, bir oyun sayılabilir.Meddah’ın anlattıkları, gerçekçi halk
hikayeleridir.Meddah, aslında tiyatronun çeşitli kişilerini kişiliğinde
toplamış bir aktördür.
Meddah
hikayeleri konuşma diliyle oluşturulur.Anlatım düz yazı biçimindedir.Konu
sıradan kişilerin başından geçen olaylardır.
Meddah,hikayesini anlatmak için dinleyicilerden daha yüksekçe bir sekiye
konmuş iskemleye oturur, eline bir baston alır, omzuna da büyükçe bir mendil
koyar.Daha sonra da ses ve şive taklitlerine dayalı konuşmasına başlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder